Det fantastiska huset handlar om att skapa och gestalta berättelser genom olika uttryckssätt.
Ramberättelsen utgår från tonåringen Juno som kommit till ett märkligt hus. Där får hen i uppdrag att samla ihop nycklarna till husets alla rum och samtidigt hjälpa karaktärerna som bor där att överlista flera opålitliga väsen.
Varje rum i huset har en tillhörande väska som innehåller inspiration, stöd och utmaningar till de olika delarna i skapandeprocessen. Vi arbetar med väskorna i mindre grupper och skapar tillsammans berättelserna som utspelar sig i Det fantastiska huset.
Skapande av karaktärer och berättelse
Först tecknar och målar vi fantasifulla karaktärer som befolkar de annorlunda rummen i huset. Vilka kan bo i ett poolrum eller ett laboratorium? Hur kan någon som har fenor och klär sig i hatt se ut? Vilken är din karaktärs innersta hemlighet? Och vad äter den helst av allt till frukost?
Därefter berättar och skriver vi om vad som händer våra karaktärer och Juno i rummet, hur de tillsammans löser problem och skapar relationer. Vi beskriver också rummet mer ingående i en kort miljöbeskrivning. Som stöd och utmaning till detta berättande har vi ledtrådar i form av dofter, rykten och illdåd.
Iscensättning och fotografi
Vi iscensätter de olika rummen till våra karaktärer med kulisser, scenografi och projektion. Med hjälp av bland annat möbler och rekvisita i litet format gestaltar vi den plats i berättelsen där handlingen äger rum.
Hur ser det ut i salongen och vad gillar vampyren för tavlor? Vad utgör egentligen inredningen i ett skogsrum?
Slutligen fotograferar vi rummen och karaktärerna och skapar bilder som illustrerar och återger vår berättelse. Genom ljussättning framhäver vi olika element i bilderna och skapar stämning. Vi presenterar till sist våra berättelser för varandra och får då höra om karaktärerna och alla deras äventyr i huset.
Det fantastiska huset passar bra som Skapande skola-projekt och knyter an till skolans värdegrund samt det centrala innehållet i flera ämnen.